Plastyczność i funkcje popytu jako narzędzia analizy rynku
W analizie rynku, nie tylko zresztą dóbr konsumpcyjnych, istotną funkcję odgrywa plastyczność. W analizie rynku szczególne znaczenie mają trzy kategorie plastyczności. Prosta cenowa plastyczność popytu przedstawia oddziaływanie modyfikacji ceny produktu na popyt. Z reguły, gdy cena rośnie, a popyt spada, plastyczność popytu staje się ujemna. Kształtowanie się współczynników plastyczności ma niebywałe znaczenie dla polityki cenowej prowadzonej przez przedsiębiorców. Jeżeli współczynniki plastyczności są niższe od jedności wzrostu ceny zawsze przynosi wzrost wpływów ze sprzedaży. Jeżeli plastyczność jest wysoka bardziej korzystne jest obniżenie cen. Zjawisko owczego pędu polega na wzroście popytu tylko dlatego, że inni kupują więcej. Odzwierciedla on dążenie do postępowania tak jak inni, poddawania się modzie. Popyt indywidualny jest wówczas dodatnio skorelowany z całkowitym popytem rynkowym. Wpływ zmiany ceny na popyt jest połączeniem konsekwencji cen i skutku owczego pędu.